پورتال همایش های دانشگاه رازی
  • صفحه اصلی
  • اخبار
  • گالري عکس
  • آرشیو مقالات
  • آیین نامه ها و فرم ها
  • لینک های مرتبط
  • سایت دانشگاه
  • تماس با ما
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات بیستمین کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق ایران
  4. مقاله بررسی موتور‌های الکتریکی سنکرون رلوکتانسی جهت استفاده در سیستم رانش قطار‌های برقی
عنوان رویداد : بیستمین کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق ایران
تاریخ برگزاری : 19 خرداد ماه 1400

بررسی موتور‌های الکتریکی سنکرون رلوکتانسی جهت استفاده در سیستم رانش قطار‌های برقی

Investigation of synchronous reluctance motors for use in the electric trains drive system
نویسندگان :

هادی قربانی ( دانشگاه علم وصنعت ایران ) , فاضل هاشمی ( دانشگاه علم و صنعت ایران ) , حسین افشاری ( دانشگاه علم وصنعت ایران )

دانلود فایل   

چکیده

سیستم کشش برقی موثرترین سیستم رانش راه‌آهن در مقایسه با سیستم‌های کلاسیک مانند سیستم بخار و دیزل الکتریک می‌باشد. افزایش تقاضا در جهت کاهش حجم و هزینه سیستم درایو قطار برقی و همچنین الزامات سیستم رانش قطار‌ها از جمله چگالی توان و گشتاور بالا، بازدهی بالا و محدوده سرعت گسترده، لزوم انتخاب یک موتور الکتریکی مناسب جهت استفاده در این صنعت را افزایش می‌دهد. موتور‌های الکتریکی اصلی‌ترین مصرف کننده انرژی در قطار‌ها می‌باشند. هرگونه بهبود در عملکرد موتور‌های الکتریکی تاثیری قابل توجه بر روی عملکرد قطار مربوطه خواهد داشت. از این رو تلاش برای بهینه سازی تلفات، هزینه، وزن، ابعاد و عملکرد موتور‌های الکتریکی مورد استفاده در سیستم رانش قطار‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است. موتور‌های القایی پرکاربرد‌ترین موتور الکتریکی مورد استفاده در سیستم رانش قطار‌های برقی می‌باشند. از دهه هشتاد میلادی به دلیل پیشرفت در زمینه الکترونیک قدرت و درایو موتور‌های الکتریکی، استفاده از موتور‌های الکتریکی سنکرون، به عنوان جایگزین مناسب برای موتور‌های القایی، در سیستم رانش قطار‌های برقی مطرح گردید. امروزه موتور‌های سنکرون جدید‌ترین نسل از موتور‌های الکتریکی می‌باشند که زمینه بهبود هر چه بیشتر عملکرد قطار‌ها را فراهم می‌کند. موتور‌های سنکرون رلوکتانسی از انواع موتور‌های سنکرون می‌باشند که هیچگونه آهنربا یا سیم‌پیچی در ساختار روتور خود ندارند. این موضوع سبب افزایش بازدهی و کاهش هزینه آن نسبت به موتور‌های القایی شده است. همچنین با افزودن مقداری آهنربا در روتور، ضریب توان پایین و ریپل گشتاور بالای این موتور‌ها تا حدودی برطرف می‌شود. در این حالت ساختار جدیدی تحت عنوان موتور‌های سنکرون رلوکتانسی با آهنربای کمکی حاصل می‌شود. علاقمندی به موتور‌های سنکرون رلوکتانسی جهت استفاده در سیستم رانش قطار برقی به دلیل توانایی آن در جهت رسیدن به ویژگی‌های موتور‌های القایی با هزینه کمتر در حال افزایش است. این مقاله ضمن بررسی موتور‌های سنکرون رلوکتانسی، فرصت‌ها و چالش‌های استفاده از این موتور را در سیستم رانش قطار‌های برقی بیان می‌کند.

کليدواژه ها

سیستم رانش برقی، موتور‌های سنکرون رلوکتانسی، موتور‌های سنکرون رلوکتانسی با آهنربای کمکی، موتور‌های القایی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
هادی قربانی , 1400 , بررسی موتور‌های الکتریکی سنکرون رلوکتانسی جهت استفاده در سیستم رانش قطار‌های برقی , بیستمین کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق ایران

برگرفته از رویداد



بیستمین کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق ایران
تاریخ برگزاری : 19 خرداد ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • جبران کننده دینامیک ولتاژ (DVR) بدون استفاده از ترانسفورماتور با کاهش تعداد کلیدها
  • طراحی سازوکار تخصیص بهینه ساختگاه های نیروگاهی بین سرمایه گذاران متقاضی
  • آشکارسازي سیگنال و اهداف در رادارهاي مبتنی بر تکنیک OFDM با استفاده از مدل سیگنال بازگشتی
  • حذف نویز سیگنال نوارقلب با استفاده از تبدیل موجک گسسته و آستانه گذاری نرم
  • بررسی ادغام رایانش ابری و اینترنت اشیا و چالش های پیش روی این تکنولوژی
  • تامین بار AC نامتعادل توسط سیستم انرژی خورشیدی (فتوولتائیک)در حالت متصل به شبکه
  • روشی برای شناسایی هویت از طریق تصاویر عنبیه با استفاده از یک شبکه عصبی سه لایه
  • طراحی تثبیت کننده ولتاژ با افت کم دیجیتالی با استفاده ازثبات تقریب متوالی ادغام شده با شمارنده‌ی بالا-پایین شمار
  • مروری بر دیودهای ساطع کننده نور آلی و فناوري روشنایی مقرون به صرفه
  • بررسی و اندازه گیری ویژگی های الکتریکی تک سلول با استفاده از شبیه سازی تراشه میکروسیالی ترکیبی از روشهای IFC و EIS بر روی دو نوع سلول سرطانی
  • تماس با ما


    نشانی: کرمانشاه، طاق بستان، خیابان دانشگاه، دانشگاه رازی
    تلفن: ۶-۳۴۲۷۷۶۰۵-۰۸۳
    کدپستی: ۶۷۱۴۴۱۴۹۷۱
    پست الکترونیکی: info@razi.ac.ir
    مدیر تارنما: webmaster@razi.ac.ir

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه رازی کرمانشاه می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]