
بررسی موتورهای الکتریکی سنکرون رلوکتانسی جهت استفاده در سیستم رانش قطارهای برقی
Investigation of synchronous reluctance motors for use in the electric trains drive system
نویسندگان :
هادی قربانی ( دانشگاه علم وصنعت ایران ) , فاضل هاشمی ( دانشگاه علم و صنعت ایران ) , حسین افشاری ( دانشگاه علم وصنعت ایران )
چکیده
سیستم کشش برقی موثرترین سیستم رانش راهآهن در مقایسه با سیستمهای کلاسیک مانند سیستم بخار و دیزل الکتریک میباشد. افزایش تقاضا در جهت کاهش حجم و هزینه سیستم درایو قطار برقی و همچنین الزامات سیستم رانش قطارها از جمله چگالی توان و گشتاور بالا، بازدهی بالا و محدوده سرعت گسترده، لزوم انتخاب یک موتور الکتریکی مناسب جهت استفاده در این صنعت را افزایش میدهد. موتورهای الکتریکی اصلیترین مصرف کننده انرژی در قطارها میباشند. هرگونه بهبود در عملکرد موتورهای الکتریکی تاثیری قابل توجه بر روی عملکرد قطار مربوطه خواهد داشت. از این رو تلاش برای بهینه سازی تلفات، هزینه، وزن، ابعاد و عملکرد موتورهای الکتریکی مورد استفاده در سیستم رانش قطارها از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. موتورهای القایی پرکاربردترین موتور الکتریکی مورد استفاده در سیستم رانش قطارهای برقی میباشند. از دهه هشتاد میلادی به دلیل پیشرفت در زمینه الکترونیک قدرت و درایو موتورهای الکتریکی، استفاده از موتورهای الکتریکی سنکرون، به عنوان جایگزین مناسب برای موتورهای القایی، در سیستم رانش قطارهای برقی مطرح گردید. امروزه موتورهای سنکرون جدیدترین نسل از موتورهای الکتریکی میباشند که زمینه بهبود هر چه بیشتر عملکرد قطارها را فراهم میکند. موتورهای سنکرون رلوکتانسی از انواع موتورهای سنکرون میباشند که هیچگونه آهنربا یا سیمپیچی در ساختار روتور خود ندارند. این موضوع سبب افزایش بازدهی و کاهش هزینه آن نسبت به موتورهای القایی شده است. همچنین با افزودن مقداری آهنربا در روتور، ضریب توان پایین و ریپل گشتاور بالای این موتورها تا حدودی برطرف میشود. در این حالت ساختار جدیدی تحت عنوان موتورهای سنکرون رلوکتانسی با آهنربای کمکی حاصل میشود. علاقمندی به موتورهای سنکرون رلوکتانسی جهت استفاده در سیستم رانش قطار برقی به دلیل توانایی آن در جهت رسیدن به ویژگیهای موتورهای القایی با هزینه کمتر در حال افزایش است. این مقاله ضمن بررسی موتورهای سنکرون رلوکتانسی، فرصتها و چالشهای استفاده از این موتور را در سیستم رانش قطارهای برقی بیان میکند.کليدواژه ها
سیستم رانش برقی، موتورهای سنکرون رلوکتانسی، موتورهای سنکرون رلوکتانسی با آهنربای کمکی، موتورهای القاییکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:هادی قربانی , 1400 , بررسی موتورهای الکتریکی سنکرون رلوکتانسی جهت استفاده در سیستم رانش قطارهای برقی , بیستمین کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق ایران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه رازی کرمانشاه میباشد.